Marknadsföring

Givetvis är det centralt att föreningen marknadsför sitt arrangemang. Beroende på föreningens ekonomiska förutsättningar kan man använda sig av olika metoder och kanaler. Vissa är givna, såsom föreningens hemsida, nyhetsbrev eller medlemsblad.

Ge arrangemanget ett namn som lockar er målgrupp. Skapa en logotyp som är unik för arrangemanget och använd den på alla ställen där arrangemanget syns. Föreningen kanske väljer att göra trycksaker med arrangemangets logotyp på, för att använda och sprida på lämpligt sätt. Det finns flera företag som trycker upp give aways och promotionsprylar.

I många städer finns det gratis informationskanaler såsom evenemangskalendrar. Ofta ger kommunen och ibland också lokala medier, möjlighet att informera om kommande arrangemang gratis. I Malmö kan föreningar använda sig av Malmö stads evenemangskalender .

Föreningen kan också kontakta Vårt Malmö som är en tidskrift som går ut till alla hushåll i Malmö.

Att tillverka affischer och flyers för att sätta upp eller dela ut, kan vara ett effektivt sätt att marknadsföra sitt arrangemang. Tänk på var ni affischerar, det är inte tillåtet att sätta upp affischer överallt utan det är oftast förpassat till vissa ställen. Föreningar i Malmö kan få hjälp av fritidsförvaltningens tryckeri att trycka detta till låg kostnad. För mer information kontakta fritidsförvaltningen på forening@malmo.se

Föreningen kan också skriva ett pressmeddelande till media (tidningar, radio- och tv-stationer) och bjuda in till en presskonferens. Ofta finns det en konkurrens mellan olika arrangemang så tänk på att just ert måste framställas som intressant för media och allmänhet.

Lathund vid textproduktion
Om du ska skriva begripliga texter finns det en del att tänka på.
Tips finns här: www.fungerandemedier.se/lathund-vid-textproduktion