Stadgar

Det som är en av de delar som definierar en ideell förening är att medlemmarna har antagit stadgar. Stadgar kan beskrivas som föreningens regler. I stadgarna ska det framgå vad föreningen heter, vilket ändamål föreningen har och var föreningen har sitt säte. Enligt praxis är årsmötet det högst beslutande organet i en ideell förening. Det är endast årsmötet som kan välja att anta och förändra stadgarna. Vid bildandet av en förening skriver interimsstyrelsen ett förslag till stadgar som diskuteras och beslutas om vid föreningens första stämma.

En förening som tillhör ett nationellt förbund bör kontakta detta då förbundet ofta har normalstadgar som föreningen kan eller bör använda sig av. Tänk på att normalstadgarna ska fungera som en mall. Ni måste anpassa normalstadgarna till föreningens ändamål och verksamhet. Om ert nationella förbund ändrar i sina stadgar så ändras inte stadgarna automatiskt för er förening. Den enskilda föreningen måste själv revidera eller anta nya stadgar om det ska gälla för föreningen.

Tips: Dags för stadgar
framtagen av Föreningpool Malmö.
Mall för stadgar: Föreningspool Malmös Stadgemall

Ta gärna reda på mer kring skiljeförfarande beroende vilken del av rörelse er förening tillhör (kolla med ev nationellt förbund)
Läs mer om kring skiljeförfarande i verksamt.se  Lösa tvist i skiljenämnd – verksamt.se