Kandidera till val

Det behöver inte vara så att valberedningens förslag blir det som årsmötet väljer. I stadgarna ska det framgå hur en person kan kandidera eller nominera andra personer till styrelsen, valberedningen eller till revisor. I vissa stadgar finns det begränsningar för motförslag. Ofta ska dessa kandidaturer presenteras för valberedningen innan en viss tid. Rimligtvis ska dessa motförslag till valberedningens förslag få samma möjlighet att presenteras eller presentera sig själva om vad de kan tillföra föreningen i fråga om kompetens och erfarenhet.

Ibland hör man talas om att en grupp har gjort en ”kupp” på ett årsmöte. Detta innebär inte att årsmötet valde att rösta på andra personer än det förslag som valberedningen lagt. Det är helt normalt att personer som inte är del av valberedningens förslag nomineras och blir valda av årsmötet. En ”kupp” kännetecknas ofta av att en grupp personer blir medlemmar strax innan årsmötet för att kunna rösta fram personer som är okända för valberedningen och många gånger även för andra medlemmar i föreningen. Det finns en strategi i denna gruppering, ofta hemlig för sittande styrelse och valberedning, av att ”ta över” inflytelserika poster i föreningens ledning.