Skatt

Moms och skatter
Moms är ett annat ord för Mervärdesskatt. Moms är en skatt som näringsidkare tillför kostnaden för en vara eller tjänst. I Sverige är momsen 25 procent av priset på de allra flesta varor. Det vill säga att en näringsidkare lägger på 25 procent av kostnaden av en vara eller tjänst, på priset. De 25 procent av varan eller tjänsten går sedan till staten.

Föreningar med ideell verksamhet har inkomster som inte är skattepliktiga. Sådana inkomster är medlemsavgifter, bidrag och gåvor som avser den ideella verksamheten. Allmännyttiga ideella föreningar beskattas bara för fastighets- och rörelseinkomster. Förutom den ideella verksamheten är även kapitalinkomster som räntor, utdelningar och kapitalvinster skattefria.

För att en ideell förening ska betraktas som allmännyttig enligt Skatteverkets regelverk ska den uppfylla fyra krav på ändamål, verksamhet, öppenhet och fullföljd.

Ändamålskravet
Det innebär att föreningen ska ha till huvudsakligt ändamål att främja allmännyttiga ändamål. Till föreningar som har dessa ändamål räknar Skatteverket föreningar för idrott, friluftsliv, konst, musik, trossamfund och politiska partier med mera.

Verksamhetskravet

Verksamhetskravet innebär att verksamheten föreningen bedriver måste till 90-95 procent tillgodose allmännyttiga ändamål.

Öppenhetskravet

Öppenhetskravet innebär att föreningen måste vara öppen för alla och inte får vägra någon person inträde.

Fullföljdskravet
Det innebär att föreningen använder minst 80 procent av sina inkomster till den allmännyttiga verksamheten. Föreningen måste alltså fullfölja det ändamål som den beskriver att den har.

Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet, är inte heller skyldiga att deklarera och betala moms. Föreningen ska inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster och får inte heller dra av moms på inköp för sin verksamhet.

Om en allmännyttig ideell förening däremot blir skyldig att betala inkomstskatt för näringsverksamhet ska den också deklarera och betala moms på momspliktig försäljning av varor och tjänster. Föreningen får då också dra av moms på inköp för den momspliktiga delen av verksamheten.

Ideella föreningar som inte är allmännyttiga och som bedriver näringsverksamhet är skattskyldiga till moms på samma villkor som andra näringsidkare. Skattskyldighet till moms medför att föreningen får dra av moms på inköp för den momspliktiga delen av verksamheten.

Skatteregler för ideella föreningar hittar ni på Skatteverkets hemsida.