Medlemsavgift

Medlemsavgifter och ideella krafter
En av de viktigaste inkomster en ideell förening har är medlemsavgiften. Man kan se medlemsavgiften som ett tecken på att medlemmen frivilligt har valt att stödja föreningen. Många kommuner ställer detta villkor på ideella föreningar som ansöker om bidrag, dvs. att man tar ut årlig medlemsavgift från sina medlemmar. Man kan använda sig av olika metoder för att få in dessa avgifter. Det vanligaste sättet är att be medlemmen att sätta in medlemsavgiften på föreningens giro. När detta är gjort bör medlemmen få någon typ av intyg över sitt medlemskap, kanske ett medlemskort. Ofta är det kassören som är ansvarig för att registrera nya medlemmar och notera vem som har betalt in sin medlemsavgift. Kontaktuppgifter till föreningens medlemmar ska sedan sammanställas i ett medlemsregister. Läs mer om medlemsregistrets funktion under Verka i förening.

Det ideella engagemang som medlemmar och andra bidrar med i föreningen, är en del av föreningens ekonomiska finansiering. Personerna som verkar oavlönat med att leda, skapa, arrangera, informera, värva osv. är nödvändiga för den ideella föreningens existens. Läs mer under rubriken Ideell och anställd.