Skatteavdrag och arbetsgivaravgifter

Har föreningen anställda ska de betala arbetsgivaravgifter och göra avdrag för preliminär skatt för de anställda. Detta gäller även när föreningen betalar medlemmar för arbete som de utfört, t.ex. arvode till styrelseledamöter. Skatteverket har tagit fram en broschyr om arbetsgivarens skyldighet att betala arbetsgivaravgifter, särskild löneskatt samt skyldighet att göra skatteavdrag. Denna broschyr finns på Skatteverkets hemsida.

Den som anställer eller anlitar en person som har A-skattesedel (löntagare) är i regel skyldig att göra avdrag för preliminär skatt och betala arbetsgivaravgifter på ersättningen för arbetet. Skyldighet att göra skatteavdrag gäller oavsett om den som anlitas är en juridisk- eller fysisk person. Skyldigheten att betala arbetsgivaravgift gäller endast för fysiska personer.

Skatteavdrag ska göras enligt skattetabell och arbetsgivaren kan kontakta Skatteverket för att få besked om hur skatteavdraget ska beräknas. För inkomstår 2019 gäller nya regler för dig som tidigare har redovisat löner och andra ersättningar på KU10–KU19. De flesta arbetsgivare ska från denna tidpunkt redovisa utbetalningar och skatteavdrag på individnivå i sin arbetsgivardeklaration. Redovisningen ska göras varje månad och innebär att du inte längre behöver lämna en årlig kontrolluppgift för dessa utbetalningar. Skatteverkets hemsida
I vissa situationer ska du dock fortsätta att lämna kontrolluppgifterna KU10­–19 för inkomstår 2019 och framåt. Mer information finns på sidan Lämna kontrolluppgifter.

Föreningsstyrelsen måste betala arbetsgivaravgifter för den eller de personer som är anställda eller som föreningen köper tjänster av och som har A-skattesedel. Föreningen ska redovisa hela den kontanta bruttolönen och värdet av andra skattepliktiga förmåner samt kostnadsersättning som inte är undantagen vid beräkning av skatteavdrag. Om ersättningen (lön inklusive förmåner) till en och samma mottagare (anställd) inte har uppgått till 1000 kronor under inkomståret är föreningen inte skyldig att betala arbetsgivaravgift eller göra skatteavdrag.

Det finns ett undantag för idrottsutövare om arbetsgivaren är en ideell förening och ersättningen är lägre en ett halvt prisbasbelopp. Då behöver föreningen inte betala arbetsgivaravgift eller göra skatteavdrag. Om ersättningen överstiger detta belopp ska arbetsgivaren betala arbetsgivaravgift och göra skatteavdrag för hela beloppet. Som ”idrottsutövare” anses aktiv idrottsman/kvinna, tränare, lagledare/instruktör, domare, linjeman, materialförvaltare, tävlingsfunktionär eller liknande funktionär. Kanslipersonal, vaktmästare, ordningsvakter, styrelseledamöter eller försäljningspersonal räknas vanligtvis inte som idrottsutövare.

En förening som engagerar musiker, då finns det ibland många regler. Detta gäller inte enbart konsertarrangörer,
utan det räcker med att engagera en artist till en föreningskväll. Det finns en arrangörshandbok på www.mais.se

Ideella föreningar lämnar Inkomstdeklaration 3, vilken består av särskild självdeklaration och särskild uppgift. Läs mer om regelverket på Skatteverkets hemsida.